Тест-драйв парусного круизного катамарана saona 47 от fountaine pajot

Advantages.

Despite
skepticism from mono-hull
sailors, multi hulled vessels have become popular
for every type of
vessel from tiny beech cats, pontoon boats, cruising sail boats to high
speed
ferries.

For the home builder the greatest advantage is the ease of construction
and the
consequent cheapness.

At sea the advantages are numerous.

  • Because the multi-hull only heals slightly and doesn’t
    rock
    so much,
    there is less risk of seasickness
    than on a mono-hull.
  • The ease of motion also reduces the risk of injury and
    from falling
    overboard.
  • A lack of heal also makes life on board more comfortable
    and less
    tiring.
  • Those narrow hulls are more easily driven at speed.

While this is clearly an advantage for those seeking
thrills on small
boats, it
can also cut journey times for the cruiser, allowing more time to enjoy
that
anchorage.

  • The multi hull’s shallow draught means that they can sail
    and moor in
    shallow water, and because the twin hulls keep her level, drying out on
    a beach
    or drying anchorage is a breeze.
  • The bridge decks of larger cruising designs can be very
    spacious, making
    them an ideal place for relaxing while moored up.
  • It is quite common the have netting stretched between the
    bow hulls
    also offers
    a superb place to relax and watch the ocean slipping by underneath.
  • And having the accommodation split between the
    hulls allows
    for greater
    privacy for the crew.
  • Having two hulls also means that if there should be an
    unfortunate accident
    it is unlikely that both hulls will be holed.
READ  Франция потеряла атомную подлодку из-за 14-часового пожара в доке

Рис. 6. Конструктивные чертежи корпуса парусного катамарана

увеличитьа — внутренний борт; б — наружный борт; в — план палубы. 1 — гайка; 2 — шпилька;
3 — стальная полоса; 4 — болт.

Расчеты по теоретическому чертежу показали, что при полном водоизмещении поперечный метацентрический радиус r = 8 м, а продольный метацентрический радиус R = 18 м и при любых случаях нагрузки значительно больше поперечного. С изменением осадки в широких пределах коэффициенты δ, φ, β почти не изменяются.

Рули являются продолжением корпусов. Это увеличивает волнообразующую длину до 9,4 м и повышает отношение L/B с 17,3 до 19. Нижние кромки рулей опущены ниже основной линии, что обеспечивает необходимую управляемость при уменьшении осадки наветренного корпуса.

Основные элементы спроектированного катамарана
Длина расчетная (с учетом пера руля) L, м 9,4
Длина наибольшая (по КВЛ корпуса) Lн, м 8,65
Длина габаритная Lг, м 10,8
Ширина наибольшая Вн, м 4,0
Ширина одного корпуса по КВЛ В, м 0,5
Осадка корпуса Т, м 0,5
Осадка габаритная Тг, м 0,75
Высота корпуса Н, м 1,85
Водоизмещение полное весовое D, кг 1900
Коэффициент общей полноты δ 0,407
Коэффициент продольной полноты φ 0,602
Коэффициент полноты мидель-шпангоута β 0,663
Вертикальный клиренс Кв, м 0,720

Ватерлинии имеют вид плоско-выпуклого профиля со смещением максимальной толщины на одну теоретическую шпацию в нос. Это должно способствовать уменьшению дрейфа вследствие возникновения гидродинамической боковой силы при движении на одном корпусе. Угол притыкания носовой ветви КВЛ к ДП составляет 14°, кормовой 6°.

Recent Articles

  1. Jun 29, 20 03:23 AM

    The popular Classic Wooden Sailboat Rendezvous & Race is still planning to continue its tradition of showcasing the history and elegance of classically designed wooden sailboats during the weekend…

  2. Jun 29, 20 03:23 AM

    Fourteen-year-old Boy Scout Ethan Huntington, a member of Encinitas-based Troop 777, recently completed a restoration of a 1950s lifeguard boat for his Eagle Scout Service Project.

  3. Orchard Hill, Ga. Seeking Project Tender or Materials

    Jun 24, 20 12:10 PM

    6-24-20 @10:10 am Yeah I live on a lake and I just came back from South Florida and I live down there for three years working in boat yards and on sail

READ  «браво-два-ноль». выдуманная британская легенда

Рис. 7. Общее расположение катамарана

1 — форпик; 2 — трюм; 3 — жилой отсек; 4 — моторное отделение; 5 — пяртнерс;
6 — кокпит рулевого.

Размерения и обводы яхты позволили разместить по две откидные койки в каждом корпусе. В корму и в нос от жилых отсеков размещаются трюмы. Под моторное отделение использован объем соединительного мостика, что полностью исключает проникновение запахов бензина и масла в жилые отсеки. Здесь же хранятся топливо и аккумуляторные батареи. Кормовая часть мостика отведена под кокпит рулевого. Большая площадь палубы и сетки, натянутые между корпусами в оконечностях, создают хорошие условия для отдыха.

Disadvantages.

In
the early days of western sailing multi-hull design, there was
considerable fear of capsize.

The
worry was that where a
displacement mono-hull would self right an overturned cat
wouldn’t.

This
lead to some being
equipped with enormous flotation bubbles at the top of the masts.

Since
then it has become
established that unless the boat is very light and being sailed at
extreme
limits, a capsize extremely unlikely.

Having
the accommodation of a
cruising multi-hull divided between the hulls does limit the size of the
cabins.

This
could be a disadvantage
for small boat cruising and for living aboard.

Many
trimaran designs
attempts to overcome this by having a larger central hull with smaller
outriggers.

Despite
this many
larger catamarans with large bridge decks and wider hulls are becoming
popular
as cruising boats.

Рейтинг
( Пока оценок нет )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: